Sorting
Source
Katalog zbiorów
(11)
Form of Work
Książki
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Status
available
(12)
only on-site
(1)
Branch
Koński Jar 10 (W109)
(1)
Nugat 4 (W112)
(1)
Braci Wagów 1 (W127)
(1)
Wasilkowskiego 7 (W128)
(1)
Kłobucka 14 (W135)
(2)
K.E.N. 21 (W139)
(1)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
(1)
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
(4)
Fanfarowa 19 (BD11)
(1)
Author
Turowski, Andrzej (1941- )
(2)
Czuma, Mieczysław (1936- )
(1)
Eberhardt, Konrad (1931-1976)
(1)
Eisner, Lotte H
(1)
Górski, Janusz (1953- )
(1)
Helman, Alicja (1935-2021)
(1)
Kadłubek, Zbigniew (1970- )
(1)
Macedoński, Adam (1931- )
(1)
Mikołejko, Zbigniew (1951-2024)
(1)
Mróz-Raynoch, Łucja (1955- )
(1)
Mytych-Forajter, Beata (1974- )
(1)
Nawarecki, Aleksander (1955- )
(1)
Ososiński, Tomasz (1975- )
(1)
Ostrowski, Antoni
(1)
Pitrus, Andrzej (1968- )
(1)
Schlögel, Karl (1948- )
(1)
Stoichita, Victor Ieronim
(1)
Szerszeń, Tomasz (1981- )
(1)
Thiel-Jańczuk, Katarzyna
(1)
Wichrowska, Elżbieta (polonistyka)
(1)
Wołkowicz, Anna (1953- )
(1)
Year
2020 - 2025
(4)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(2)
Time Period of Creation
2001-
(6)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(11)
Language
Polish
(11)
Subject
Sztuka
(5)
Artyści polscy
(2)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(2)
Kultura
(2)
Modernizm
(2)
Style i kierunki artystyczne
(2)
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo społeczno-kulturalne
(1)
Ekspresjonizm
(1)
Estetyka
(1)
Film
(1)
Film niemiecki
(1)
Historiozofia
(1)
Humor rysunkowy
(1)
Ilustracja prasowa
(1)
Katastrofy
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Miasta
(1)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(1)
Mróz, Daniel (1917-1993)
(1)
Rysownicy polscy
(1)
Rysunek polski
(1)
Technika filmowa
(1)
Terroryzm
(1)
Wojna
(1)
Śmierć
(1)
Subject: work
Przekrój (czasopismo)
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Europa
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Genre/Form
Esej
(3)
Opracowanie
(2)
Album
(1)
Antologia
(1)
Biografia
(1)
Encyklopedia
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Domain
Historia
(6)
Kultura i sztuka
(6)
Literaturoznawstwo
(2)
11 results Filter
Book
In basket
Ekran demoniczny / Lotte H. Eisner ; przekład z języka francuskiego i wstęp Konrad Eberhardt. - Wydanie drugie - Gdańsk : Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2011. - 222, [2] strony, [40] stron tablic : ilustracje ; 25 cm.
Tytuł oryginału : "L'écran démoniaque" 1965.
Książka ukazuje związki niemieckiego kina z ekspresjonizmem. Autorka przybliża najważniejsze prądy myśli krytycznej tamtego okresu i przygląda się dziełom największych reżyserów, takich jak Fritz Lang i Friedrich Wilhelm Murnau, ale również dorobkowi scenarzystów, operatorów filmowych i scenografów. Ekran demoniczny wzbogaca naszą wiedzę o filmowym ekspresjonizmie, ale pozwala także rozszyfrować zbiorową podświadomość Niemców u progu II wojny światowej. Współczesny czytelnik bez trudu rozpozna w analizach takich zjawisk, jak operowanie światłocieniem, stylizowana fantastyka czy „symfonia grozy” zapowiedź ścieżek, którymi podążają uznani współcześni filmowcy, z Davidem Lynchem i Timem Burtonem na czele.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Kłobucka 14 (W135)
There are copies available to loan: sygn. 791 (1 egz.)
Book
In basket
Leksykon ten chciałby być lampą. Służyć ilustrowaniu pojęć i terminów, a zwłaszcza oświetlać te miejsca, w których czujemy się niepewnie, bo dawno tam nie byliśmy. Ilustrowanie (iluminowanie) jest nazwą rękodzielniczej techniki zdobienia słów, która unaocznia ich konkretność i materialność. Iluminacją bywa też etymologia – jej promień pozwala wejrzeć w serce wyrazów, dziś pojmowanych abstrakcyjnie, używanych technicznie i naukowo. Hasła tego leksykonu odkrywają rodowody pojęć, opowiadają ich zaskakujące historie, najważniejsze jest jednak poszukiwanie żywej tkanki słów, które akademicko skamieniały. Na nowo objaśnione i rozjaśnione terminy literackie powinny odzyskać blask, a badacze literatury kontakt z jej czytelnikami.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wasilkowskiego 7 (W128)
There are copies available to loan: sygn. 82 (1 egz.)
Fanfarowa 19 (BD11)
There are copies available to loan: sygn. 82 (1 egz.)
Book
In basket
(Z Dziejów Wyobraźni Zachodu)
Na okł. i grzb. podtyt.: z dziejów wyobraźni Zachodu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Braci Wagów 1 (W127)
There are copies available to loan: sygn. 930.85 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
There are copies available to loan: sygn. 821.162.1 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Mnemosyne)
Ale tajemnicy Königsberga/Kaliningradu nie wyraża osiemnastowieczny filozof Kant, lecz Hannah Arendt, kobieta dwudziestowieczna. Przyszła na świat dwa wieki później, w 1906 roku, jeszcze w „epoce bezpieczeństwa”, ale rychło wciągnął ją wir tego nieszczęsnego stulecia. Widziała zmierzch dnia, którego świt oglądał Kant.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Nugat 4 (W112)
There are copies available to loan: sygn. 94(4) (1 egz.)
K.E.N. 21 (W139)
There are copies available to loan: sygn. 94(4) (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa)
Copies are only available in the library: sygn. 75.03 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
(Biblioteka Między Tekstami / GWO ; Słowo/obraz terytoria)
Filmogr. s. 273-285.- Indeksy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Koński Jar 10 (W109)
There are copies available to loan: sygn. 791 (1 egz.)
Book
In basket
Jak z dzisiejszej perspektywy czytać powracające obrazy katastrof czy oglądane z dystansu pozostałości po historycznych wydarzeniach? Czy antyczna umiejętność „czytania (z) popiołów” może być użyteczna w tej próbie archeologii współczesności? Od Hiroszimy i Czarnobyla, przez Bliski Wschód i Algierię, Auschwitz i Fukushimę, aż po zamach w Paryżu w 2015 roku i inne współczesne konflikty i kryzysy autor tworzy, z założenia niekompletną, planetarną kartografię destrukcji: przygląda się fotografiom i tekstom dotyczącym oglądanych z daleka pozostałości katastrof i wojen. Podąża ich śladem, by spróbować zdekolonizować ich obraz i ich utajony wpływ na nas samych. „Wszystkie wojny świata” to wielopoziomowy, bogato ilustrowany esej sytuujący się na przecięciu antropologii, literatury i refleksji o fotografii. To jednocześnie efekt wieloletnich badań, zapis podróży i próba odzyskania pewnych obrazów (z) dzieciństwa po to, by lepiej zrozumieć siebie i swoje miejsce wobec historii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
There are copies available to loan: sygn. 821-4 pol. (1 egz.)
Book
In basket
Andrzej Turowski dokonuje w "Radykalnym oku" istotnej zmiany w swoich badaniach nad awangardą. Pierwszą wojnę światową traktuje jako wydarzenie kluczowe w historii XX-wiecznego modernizmu. Transgresję, rozumianą dotąd jako konstruktywistyczne przekroczenie, w nowej książce zastępuje dadaistyczna subwersja, strategia krytycznego spojrzenia. W sztuce awangardy autor kładzie nacisk na szeroko rozumianą problematykę kryzysu i destrukcji. Książkę spinają dwa rozdziały dotyczące podróży. One też określają historyczne i problemowe ramy rozważań o nowoczesności. Wyprawa Stanisława Ignacego Witkiewicza i Bronisława Malinowskiego, rozpoczęta w 1914 roku, w przededniu Wielkiej Wojny, prowadziła przez Francję na „dzikie” antypody. Druga, związana z emigracyjnymi losami Teresy Żarnowerówny, to wędrówka artystki, która między 1940 a 1945 rokiem próbowała przedostać się z Europy do Nowego Jorku. Pierwsza podróż, w poszukiwaniu Innego, miała wymiar fantazmatyczny, druga przybrała formę tragicznej tułaczki. Egzotyczna podróż, mająca zaspokoić pragnienie uniwersalnej jedności, traktowana jest tu jako mit założycielski modernizmu, podczas gdy wojenna tułaczka i doświadczenie śmierci kończyły nowoczesność.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
There are copies available to loan: sygn. 7.03 (1 egz.)
Book
In basket
W drugim tomie "Radykalnego oka" autor śledzi dokonujący się w sztuce okresu Wielkiej Wojny zwrot ku negatywności. Interesuje się pojęciami destrukcji formy i estetyką zniszczenia. U Stanisława Ignacego Witkiewicza, biorącego udział w wojnie, podkreśla problem nicości. W twórczości Władysława Strzemińskiego, byłego żołnierza, wskazuje na znaczenie protezy okaleczonego ciała. W unistycznej formie dostrzega konstrukcję niosącą własne unicestwienie. Idzie tropem artystów poszukujących języka destrukcji obracającego się wokół traumy, dotyka ideologicznego i psychicznego zawęźlenia, którego nie można było rozwiązać ani przekreślić. Rozpoczynał się czas rozpadu. Niezaleczona przeszłość okazała się źródłem przerażającej przyszłości – drugiej wojny światowej, faszyzmu i nacjonalizmu, odradzających się do dzisiaj. Jeżeli pierwsza wojna była początkiem nowoczesności, to była również jej końcem – w każdym razie końcem świata znanego z oświeceniowej utopii. Była przegraną umysłu i postępu wśród samoniszczących się maszyn i okaleczonych ciał ludzi. Ujawniała mroczne oblicze nowoczesnego świata powstającego na ruinach historii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Lachmana 5 (Czytelnia Naukowa do wypożyczania)
There are copies available to loan: sygn. 7.03 (1 egz.)
Book
In basket
Słyszałam, że się ojca bano, ponieważ był silny, wielki, a kiedy się zdenerwował, to straszliwie ryczał ? człowieka dosłownie wbijało w ziemię. No cóż, miał prawie dwa metry i był kiedyś bokserem. Można się przestraszyć. Kogoś, kto tak perfekcyjnie wyciąga tysiące drobnych kreseczek, wyobrażamy sobie jako człowieka o dużej sprawności manualnej. Ojciec twierdził, że dzięki ćwiczeniom hantlami potrafi precyzyjnie i długo rysować piórkiem. Ale zupełnie sobie nie radził z najprostszym majsterkowaniem. Gdy trzeba było na przykład wbić gwoźdź, to kończyło się rozwalonym palcem, dziurą w ścianie, zgiętym gwoździem. Cała precyzja i zręczność poszła w rysowanie. I kaligrafię. (Łucja Mróz-Raynoch)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Kłobucka 14 (W135)
There are copies available to loan: sygn. 74 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again